OT Ajuk, Pemimpin Masyarakat Tatana

Mendiang OT. Ajuk (1920 - 2012)

Saya membuat sedikit catatan ini khas bagi mengenang dan menghargai jasa-jasa beliau ini terhadap masyarakat Tatana di Kuala Penyu. Pemergian beliau merupakan satu kehilangan yang besar untuk masyarakat Tatana. Saya mengenali beliau sejak saya kecil lagi. Orang menyebutkan namanya sebagai Orang Tua Ajuk, merujuk kepada jawatan beliau sebagai Ketua Kampung yang paling senior dikalangan orang Tatana pada waktu itu. Dahulunya jawatan sebagai Ketua Kampung dikenali sebagai 'Orang Tua' atau OT.Apa yang saya kenali, beliau ini mempunyai perwatakan yang tenang tetapi peramah. Beliau mempunyai banyak pengalaman dalam tugasnya sebagai O.T dan selalu menjadi rujukan orang kampung untuk menyelesaikan permasalahan atau pertelingkahan yang agak rumit.Ketokohan serta kewibawaannya ketika menjalankan tugas menjadikan beliau seorang yang disegani dan dihormati oleh masyarakat sekeliling.

15 November 2012, dalam usia 92 tahun akhirnya OT Ajuk meninggalkan masyarakat Tatana khasnya penduduk Kg Kiambor, dengan jasa-jasa serta ketokohan beliau yang tersendiri. Nama dan peranan beliau merupakan sebahagian daripada rakaman zaman kanak-kanak saya. Terima kasih OT Ajuk atas jasa yang ditinggalkan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Batu Luang: Antara Nostalgia, Rahsia Dan Masa

Bersantai Di Tanjung Lipat...

Orang Tatana Kuala Penyu Suatu Ketika Dulu...